Wyjazdy integracyjne w Gimnazjum nr 10

WYJAZDY INTEGRACYJNE

    Zgodnie z tradycją naszej Szkoły, od kilku lat organizowane są przez szkołę wyjazdy integracyjne dla uczniów klas pierwszych. Szkoła stwarza możliwości uczestnictwa w wyjeździe wszystkim uczniom klas pierwszych. Już na zebraniu w czerwcu, przed rozpoczęciem nauki w Gimnazjum nr 10, rodzice i uczniowie są informowani o terminie, kosztach, a także o celach jakie ma spełniać wyjazd integracyjny. Dla uczniów mających trudną sytuację finansową organizowana jest pomoc mająca umożliwić im udział w wyjeździe,(np. dofinansowanie, negocjacje z właścicielami obiektów w których przebywać ma młodzież).
    Wieloletnie już doświadczenia w organizacji tych wyjazdów wskazują, że jest to forma podczas której uczniowie nabywają wielu umiejętności.
    Integracja uczniów podczas kilkudniowego pobytu spełnia bardzo ważne cele:

    *integracyjny:

  • kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
  • poznanie się wzajemne uczniów klas pierwszych;
  • poznanie z wychowawcą i nauczycielami uczącymi;
    *edukacyjny:
  • korelacja międzyprzedmiotowa (historia, biologia, geografia, język polski)
  • edukacja regionalna;
    *wychowawczy:
  • wstępna diagnoza sytuacji wychowawczej w klasach pierwszych;
  • dostrzeganie piękna w wybranych regionach naszego kraju;
  • umiejętność powiązania nauki z elementami sportu i rekreacji;
  • kształtowanie odpowiednich postaw między uczniami;
    *krajoznawczy:
  • zapoznanie się z atrakcjami turystycznymi i krajoznawczymi regionu w którym odbywa się spotkanie integracyjne;
    W czasie kilkudniowego pobytu wychowawcy mają możliwość poznania swoich uczniów i ocenienia ich zachowania w różnych sytuacjach, mogą wcześnie rozpoznać problemy z jakimi borykają się uczniowie. Natomiast uczniowie rozwijają umiejętność współżycia w grupie.
    Wychowawcy organizują i przeprowadzają dla swoich podopiecznych gry i zabawy integracyjne, wspólne wyjścia i wycieczki, w trakcie całego pobytu starają się jak najlepiej poznać grupę z którą będą współpracować przez następne trzy lata.
    Z klasami i wychowawcami współpracuje pedagog szkolny. Przeprowadza z uczniami zajęcia integracyjne, obserwuje zachowanie młodzieży i wyciąga wnioski do dalszej pracy.
    W czasie wyjazdu realizowane są także cele krajoznawcze oraz edukacyjne. Najczęściej są to wycieczki z bogatym programem krajoznawczym w których uczestniczą wszyscy uczniowie.


    We wrześniu 2003 roku uczniowie klas pierwszych poznawali okolice miejscowości Charzykowy położonej ok.6 kilometrów od Chojnic.
    W trakcje tego pobytu w ramach realizacji celów krajoznawczych i edukacyjnych uczniowie uczestniczyli w pieszej wycieczce po terenie Parku Narodowego Borów Tucholskich, oraz autokarowej po Zaborskim Parku Krajobrazowym, odwiedzili Chojnice i Człuchów, uczestniczyli w prelekcji z przeźroczami w Ośrodku Edukacji Przyrodniczej.
    Cele integracyjne i wychowawcze realizowane były poprzez wspólne przygotowanie ogniska i programu na ognisko, udział we wspólnych zabawach i dyskotekach. Wychowawcy spotykali się z uczniami i w formie zabaw poznawali grupę.


    W roku szkolnym 2004/2005 uczniowie klas pierwszych w dniach 21-24 września przebywali w Dźwirzynie- znanej miejscowości wypoczynkowej. Z Dźwirzyna mieli zorganizowaną wycieczkę do Kołobrzegu, zwiedzali między innymi katedrę, stare miasto, Muzeum Oręża Polskiego, latarnię morską, spacerowali promenadą nadmorską. Interesujący był pobyt w Centrum Rozrywki i Jazdy Konnej „Dziki Zachód” w Zieleniewie. Tam młodzież uczestniczyła w kowbojskich i indiańskich zabawach, zwiedzała stadninę i „Mini ZOO” Chętni mogli skorzystać z przejażdżki konnej, bryczką, strzelania z łuku, kowbojskiej karuzeli i kowbojskich nart, oraz z wielu innych atrakcji.
    W czasie pobytu wychowawcy organizowali dla uczniów zajęcia integracyjne. Dla lubiących zabawę i taniec organizowane były dyskoteki.
    W trakcie trwania tego wyjazdu udało się zrealizować zamierzone cele, a pierwszoklasiści dobrze się poznali.


    W roku szkolnym 2005/2006 pierwszoklasiści przebywali w nadmorskiej miejscowości Dąbki. W ośrodku „DUET” były możliwości organizowania różnego rodzaju zajęć. Najwięcej czasu z uczniami spędzali wychowawcy- ich zadaniem było jak najlepsze poznanie grupy. Jak co roku, tak i w czasie tego pobytu odbyły się wycieczki – jedna do Darłowa, gdzie uczniowie zwiedzali Zamek i latarnię morską, a druga, do Słowińskiego Parku Narodowego- Światowego Rezerwatu Biosfery. Tam uczniowie zwiedzali Muzeum Przyrodnicze w Smołdzinie, skansen wsi słowińskiej w Klukach, ale największą atrakcją była wędrówka przez wydmy czołpińskie. Wielu uczniom podobały się zabawy w wodzie na basenach w Darłówku.
    W trakcie pobytu każda klasa miała spotkanie z panią pedagog Edytą Borkowską-Zub oraz z panią Ewą Głąbińską- były to zajęcia integracyjne.
    Zaplanowane cele zostały zrealizowane. O opinię na temat wyjazdu integracyjnego zapytano uczniów, którzy odpowiadali na pytania ankiety przygotowanej przez panią Renatę Perz.

    Wyniki ankiety przedstawiają się następująco:
  • 99,25% uczestników wyjazdu uważa, że taki wyjazd był potrzebny;
  • 70,00% uczniów oceniło, że zajęcia integracyjne im się podobały i pozwoliły na lepsze zintegrowanie się grupy, 1,52% uznało, że zajęcia im się nie podobały, a 28% oceniło je „tak sobie”;
  • 97,60% uczestników stwierdziło, że w trakcie wyjazdu lepiej poznało swoje koleżanki i kolegów, nie udało się to tylko 2,32% uczniów;
  • 89,80% ankietowanych twierdzi, że lepiej poznało swojego wychowawcę, natomiast 10,94% uczniów stwierdza, że nie udało im się lepiej poznać wychowawcy;
  • atrakcje, które najbardziej zapadły w pamięci uczniom to: -wydmy czołpińskie, -park wodny, -dyskoteki;
  • wiedzę zdobytą uczniowie wykorzystają na takich przedmiotach jak: geografia, historia, biologia;
  • 8,83 - tak ocenili wyjazd uczestnicy (w skali od 1 do 10).

    Wyniki ankiety potwierdzają, że organizacja takich wyjazdów ma sens, spełnia oczekiwania uczniów oraz pomaga wychowawcom w dalszej pracy.

     INTEGRACJA 2006 - DĄBKI - 19-22 WRZEŚNIA 2006

    W trzecim tygodniu września uczniowie klas pierwszych wraz ze swoimi wychowawcami wyjechali nad morze do Dąbek.

    Cel wyjazdu- integracja zespołów klasowych. Ale, żeby nie było nudno, zaplanowano dla uczniów wiele atrakcji.

    Już pierwszego dnia rozpoczęły się zajęcia integracyjne prowadzone przez panią pedagog Edytę Borkowską –Zub. W tym czasie inna klasa, w trakcie zabaw z chustą KLANZY starała się wyłonić przywódców i zaobserwować różne zachowania koleżanek i kolegów. A po kolacji prawie wszyscy bawili się na dyskotece.

    Następnego dnia, po śniadaniu gimnazjaliści pojechali do Parku Wodnego w Darłówku, gdzie pod czujnym okiem opiekunów i ratowników spędzali czas na zabawach w wodzie i na zjeżdżalniach. Po południu, wypoczęci i zrelaksowani udali się do Darłowa, aby zwiedzić Zamek Książąt Pomorskich. Następnie udali się na rynek, i tam w Kościele Mariackim obejrzeli sarkofag króla Eryka. Spacer uliczkami Darłowa zakończył zwiedzanie miasteczka. Wieczorem, po kolacji, wszyscy zebrali się przy ognisku. Wspólne śpiewy i pieczenie kiełbasek- to kolejne etapy integracji.

    Realizując cele edukacji regionalnej i krajoznawcze, trzeciego dnia uczniowie wyruszyli na całodniową wycieczkę. Słowiński Park Narodowy – światowy rezerwat biosfery był głównym celem. Zwiedzanie rozpoczęli od Muzeum Przyrodniczego w Smołdzinie. Oglądali tam zwierzęta i rośliny występujące w Parku. Na przepięknych zdjęciach mogli podziwiać krajobrazy wydmowe, roślinność wydm oraz „martwy las”. Analizując mapę SPN, uczniowie zapoznali się z przebiegiem szlaków turystycznych po Parku. Następnie pojechali do Kluk- miejscowości zamieszkiwanej przez Słowińców jeszcze w latach sześćdziesiątych XX wieku. Charakterystyczna zabudowa, narzędzia wykorzystywane przez miejscową ludność, klumpy (buty dla koni), kluka (symbol władzy sołeckiej), piec chlebowy- to tylko niektóre ciekawostki, które można podziwiać w skansenie. Po zakończeniu zwiedzania gimnazjaliści pojechali do Czołpina, gdzie po krótkiej przerwie na posiłek rozpoczęli wędrówkę w stronę wydm. Gdy zdobyli pierwsze wydmowe wzniesienie, mogli podziwiać przepiękne, prawie pustynne krajobrazy. Spacer przez wydmy do morza pozostawił zapewne wiele wrażeń. Gdy uczniowie wrócili do ośrodka, czekała na nich kolacja a po niej dyskoteka. Ostatniego dnia uczniowie spędzali czas z wychowawcami, a że pogoda była przepiękna, wybrali się na plażę. Cisza, słońce, morze... . Dzięki obecności pani Doroty Krzysztofik -ratownika wodnego, chętni mogli kąpać się w morzu. Cóż to była za frajda!

    Wszystko co dobre kiedyś się kończy, tak jak i wyjazd integracyjny. Po obiedzie i krótkim podsumowaniu uczestnicy integracji udali się w drogę powrotną do Szczecina.

    Po powrocie do Szkoły poproszono uczniów o wypełnienie ankiety w której mieli wyrazić opinię na temat wyjazdu integracyjnego.

    Oto wyniki ankiety:
  • 100% ankietowanych uważa, że wyjazdy integracyjne klas pierwszych są potrzebne;
  • 95,24% uczniów oceniło, że lepiej poznało koleżanki i kolegów z klasy;
  • 89,52% uczniów twierdzi, że lepiej poznało swojego wychowawcę:
  • 84,76% uczniów lepiej poznało koleżanki i kolegów z innych klas pierwszych;
  • atrakcje : I miejsce- park wodny w Darłówku; II miejsce- wydmy w SPN;
  • 5,0 - ocena wyjazdu dokonana przez uczestników (skala od 1 do 6).


    Wyniki ankiety potwierdzają konieczność organizowania wyjazdów integracyjnych, ponieważ spełniają one oczekiwania uczniów i pomagają wychowawcom w dalszej pracy.

     INTEGRACJA 2007- DĄBKI 18-21 WRZEŚNIA

     zapraszamy na stronę www.dabki.pl

    Tradycją naszej Szkoły są wyjazdy integracyjne. Odbywają się we wrześniu. Również w tym roku pierwszoklasiści uczestniczyli w takim wyjeździe. Już po raz trzeci miejscem zakwaterowania był ośrodek „DUET” w Dąbkach.

    Dąbki, położone są na mierzei między Bałtykiem a jeziorem Bukowo. Urok tej miejscowości przyciąga co roku tysiące turystów. Wspaniały mikroklimat charakteryzujący się dużym nasłonecznieniem oraz bogatym w jod morskim powietrzem, rozległe obszary leśne i brak przemysłu gwarantują zdrowy wypoczynek. Tutejsze jezioro Bukowo z przystanią i szkółką windsurfingu stwarza idealne warunki do uprawiania sportów wodnych.

    W trakcie czterodniowego pobytu uczniowie uczestniczyli w zajęciach integracyjnych, wycieczkach, zajęciach sportowych. Poznawali swoich wychowawców, koleżanki i kolegów, ale także najbliższą okolicę.

    Pierwszego dnia, po przyjeździe i zakwaterowaniu, zapoznaniu z obiektem, odbywały się zajęcia integracyjne prowadzone przez panią Ewę Głąbińską. Zabawę uatrakcyjniała chusta „Klanzy”. Te klasy, które w danym momencie nie miały zajęć, wraz z wychowawcami udały się nad morze, które z powodu silnego wiatru było bardzo wzburzone, ale równie piękne! A wieczorem, po kolacji prawie wszyscy bawili się na dyskotece!

    Drugiego dnia uczniowie udali się na wycieczkę do Darłowa. Tam oglądali latarnię morską, spacerowali po falochronie, zwiedzali Zamek Książąt Pomorskich, Kościół Mariacki, a w nim sarkofag króla Eryka.

    Największą jednak atrakcją był popołudniowy pobyt w Aquaparku „Jan” w Darłówku. Zjeżdżalnie, baseny małe i duże, wewnątrz i na zewnątrz, ze słoną wodą… było po czym wypoczywać.

    A wieczorem, po kolacji- ognisko, kiełbaski…

    Trzeciego dnia wszyscy udali się na całodniową wycieczkę do Słowińskiego Parku Narodowego. Głównym celem były wydmy czołpińskie. Ale najpierw gimnazjaliści dotarli do Kluk- miejscowości położonej nad jeziorem Łebsko. Słowińcy, (zachodni odłam Kaszubów) mieszkali tam jeszcze w latach sześćdziesiątych XX wieku. Uczniowie poznali charakterystyczną zabudowę, narzędzia jakimi posługiwała się miejscowa ludność. Uczniów zainteresowały „klumpy”- czyli buty dla koni. Po zakończeniu zwiedzania skansenu w Klukach, wszyscy pojechali do Czołpina. Tam rozpoczęli wędrówkę na wydmy. Po dwudziestu minutach marszu oczom gimnazjalistów ukazały się piaszczyste góry. Wielką frajdą było zbieganie po tych górkach, ale wszyscy pamiętali, że poruszać się można tylko wyznaczonymi szlakami. Uczniowie z wychowawcami dotarli do morza. Widoki i wrażenia były niesamowite. Podsumowaniem dnia była pożegnalna dyskoteka.

    Czwarty dzień był przeznaczony na zajęcia z wychowawcami. Pogoda sprzyjała wspólnym spacerom i zabawom na plaży. Po obiedzie odbyło się krótkie podsumowanie obozu integracyjnego. Uczniowie w kolorowych koszulkach z logo szkoły udali się w drogę powrotną do Szczecina.

    Już w Szkole uczestnicy obozu wypełniali ankietę w której wyrazili swoją opinię na temat wyjazdu integracyjnego.

    Oto wyniki ankiety:
  • 99,2% ankietowanych uważa, że wyjazdy integracyjne klas pierwszych są potrzebne;
  • 95,3% ankietowanych twierdzi, że lepiej poznało swoje koleżanki i kolegów;
  • 89,9% ankietowanych twierdzi, że lepiej poznało swojego wychowawcę;
  • Atrakcją wyjazdu integracyjnego był: -
        - pobyt w parku wodnym „JAN”;
        - dyskoteki;
        -wydmy w Słowińskim Parku Narodowym;
  • 4,98 – to średnia ocena wyjazdu w skali od 1(najsłabiej) do 6 (najlepiej).


    Wyniki ankiety potwierdzają, że takie wyjazdy powinny być organizowane.

    Opracowała: Ewa Głąbińska